Kajakami po Bydgoszczy

     Dnia 03.10.2019 r. wspólnie z uczniami i nauczycielami Zespołu Szkół im. ks. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią, zorganizowaliśmy kajakowy spływ na rzece Brdzie. Kadrą zabezpieczającą początkujących w kajakowej przygodzie uczniów z Nakła byli doświadczeni kajakarze: wychowankowie i pracownicy naszego zakładu. Spływ ten był kolejnym etapem realizacji zadań i celów programu wychowawczego realizowanego w naszej placówce pt.: „Bezpieczne Kajakarstwo”.

     Spływ rozpoczęliśmy na rewitalizowanej z wielką pieczołowitością Wyspie Młyńskiej w Centrum Bydgoszczy. Odprawa i omówienie warunków bezpieczeństwa, zasad sygnalizacji oraz szyku kajaków obowiązujących w czasie spływu to już zwyczajowy, lecz obowiązkowy ceremoniał naszych spływów. Jeszcze tylko krótka rozgrzewka poprowadzona przez Instruktora Kajakarstwa PZKaj i powoli, przy aktywnym udziale naszych wychowanków, sprowadziliśmy kajaki na wodę i rozpoczęliśmy wspólne zwiedzanie Bydgoszczy od strony Brdy. Najpierw mogliśmy obejrzeć odnawiane spichlerze na samej Wyspie Młyńskiej, w których już teraz pomieściło się Muzeum Sztuki Współczesnej, hotel i kompleks usługowo-gastronomiczny. Obok przycupnęła przystań kajakowa Klubu Wioślarskiego Zawiszy Bydgoszcz. Na wprost Wyspy Młyńskiej na drugim brzegu rzeki wznosiły się nad naszymi głowami imponujące zabudowania Opery Bydgoskiej.  Powoli płynąc skąpaną w słońcu Brdą, podziwialiśmy ciekawe XIX-wieczne założenie urbanistyczne centrum Bydgoszczy wraz z nowoczesnymi budynkami (np. mBanku), nawiązującymi stylistyką do tradycyjnych spichlerzy. Po drodze do Brdyujścia mogliśmy zobaczyć pozostałości nieistniejącej śluzy, port drzewny przy Bydgoskiej Fabryce Sklejki, a na samym końcu wioślarskie tory regatowe.  Po dwóch godzinach sprawnie dopłynęliśmy do celu naszego spływu, który mieścił się przy WOPR-e na Brdyujściu.

     Młodzi uczestnicy spływu byli bardzo zadowoleni z przeżytej przygody i pełni wrażeń wyrazili chęć kontynuowania wspólnych wypraw kajakowych.  To doskonała okazja dla naszych wychowanków, aby wykazali się odpowiedzialnością i profesjonalizmem w opiekowaniu się początkującymi koleżankami i kolegami ze środowiska otwartego w czasie uprawiania kajakarstwa.