Walentynkowo-językowo

     14 II – walentynki, 21 II – Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. W myśl zasady, że warto zawsze mieć powód do świętowania, w placówce (kolejny już rok) postanowiliśmy uczcić te dni.

     Tradycyjnie już z okazji walentynek wychowankowie otrzymali słodkie upominki.

   Z okazji dnia zakochanych Pan Zbigniew Kowalewski (wychowawca) zorganizował ogólnozakładowy konkurs plastyczno-literacki „Walentynki 2021”. Wzięli w nim udział wszyscy wychowankowie przebywający w placówce. Ocenie podlegały walory estetyczne, literackie i pomysłowość prac. Najlepsze z nich zostały wyróżnione, a nieletni otrzymali nagrody rzeczowe.

     Pani Lidia Kozłowska-Rusin (nauczycielka) zorganizowała dla uczniów ogólnozakładowy konkurs walentynkowo-językowy w dwóch kategoriach:

  • „Z miłości do kaligrafii”,
  • „Kochać – jak to łatwo powiedzieć?”.

Pierwsze z ww. zadań polegało na przepisaniu wybranego wiersza (B. Leśmiana „Nie obiecuję ci prawie nic”, K. I. Gałczyńskiego „Prośba o wyspy szczęśliwe”, J. Tuwima „Ty”)
w staranny, estetyczny, zdobiony artystycznie sposób – nie zapominając przy tym oczywiście
o poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej itd.

Tytuł drugiej z ww. kategorii to cytat z jednej najpiękniejszych piosenek o miłości… Inspirując się tymi słowami uczniowie mieli za zadanie napisanie listu miłosnego lub wiersza o tematyce miłosnej. List mógł być napisany do fikcyjnej postaci wysnutej z wyobraźni, np. wymarzonej ukochanej; mile widziana była jego stylizacja (np. na język staropolski). Wiersz zaś mógł rymowany, nierymowany – ważne było jedno: z miłością miał być powiązany!

Wychowankowie chętnie wzięli udział w proponowanych inicjatywach, wykazali się talentem, pomysłowością i poczuciem estetyki. Otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe, a ich prace zostały wyeksponowane na szkolnej gazetce.

    Pani Lidka zadbała także o nietuzinkowe lekcje i zajęcia dodatkowe odwołujące się w swej tematyce do Dnia Zakochanych i Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Oto przykłady tematów w ramach lekcji  języka polskiego, godziny wychowawczej, zajęć w bibliotece oraz w ramach koła zainteresowań „Piękny i czysty – mój język ojczysty!”, które nauczycielka zrealizowała razem z uczniami:

– Jak pięknie pisano i pisze się o miłości?

– Walentynkowy zawrót głowy.

– Już przeminął czar choinki, czas wysyłać walentynki!

– Przez różowe okulary, czyli o zakochaniu.

– „Słowo jest w człowieku” – rozważania prof. Jana Miodka.

– Język ojczysty – na co dzień czy od święta?

    Uczniowie zaangażowali się również w przygotowanie tematycznych gazetek – dotyczących motywu miłości w literaturze oraz Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

     Połączenie walentynek i święta języka miało swój dodatkowy wymiar. Język polski kocha nas przecież w każdym przypadku! Nieprawdaż?

 

tekst zredagowali: Lidia Kozłowska-Rusin, Zbigniew Kowalewski