Wycieczka do Muzeum KL Stutthof i do Muzeum Zamku w Malborku

Dnia 3 października 2021 r. wychowankowie naszego zakładu poprawczego wspólnie z wychowawcami i nauczycielami wzięli udział w wycieczce historycznej do Muzeum Stutthof – niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady (1939-1945). Druga część wyjazdu odbyła się  w Muzeum Zamku w Malborku.

Pierwsza część wycieczki miała na celu ukazanie wychowankom ogromu zbrodni hitlerowskich popełnionych przez okupanta niemieckiego na polskim pomorzu w okresie II wojny światowej. Był to najdłużej działający niemiecki obóz koncentracyjny na ziemiach polskich. Wychowankowie mieli okazję zwiedzić bogatą ekspozycję muzealną umiejscowioną w autentycznych i doskonale zachowanych barakach obozowych ze Starego Obozu. Mogli osobiście doświadczyć miejsc związanych z martyrologią polskich mieszkańców miast, z których sami pochodzili. Olbrzymie wrażenie zrobiła na nich zachowana w doskonałym stanie komora gazowa, w której niemieccy oprawcy mordowali więźniów szczególnie dla nich niebezpiecznych (polską inteligencję) oraz zrekonstruowane krematorium z olbrzymimi piecami do palenia zwłok. Przed paleniskiem zapaliliśmy znicze i złożyliśmy wiązankę kwiatów. W chwili ciszy pomodliliśmy się za pomordowanych… Można było zauważyć, jak wychowankowie, przechodząc przez kolejne sztuby, powoli zmieniali swoje zachowanie i nastawienie do oglądanych eksponatów. Z zabawowego nastroju do zamyślonego i pełnego szacunku dla ogromu tragedii, jaką mieli okazję zobaczyć i prawie bezpośrednio doświadczyć. Gdy zawiązywali granatowe wstążki pamięci na obozowym płocie, nie robili tego już bezmyślnie, ale z głębokim postanowieniem, aby los ofiar tego obozu był dla nas wszystkich ostrzeżeniem i nauką przeciwko jakiemukolwiek totalitaryzmowi.

Gdy opuściliśmy obóz, przejechaliśmy do Stegny, aby odpocząć od tych mocnych wrażeń nad brzegiem Morza Bałtyckiego.  Blask rozświetlonej jesiennym słońcem bałtyckiej plaży i delikatny szum fal na chwilę nas ogłuszyły. Po mrocznych obozowych barakach, wprowadziły nas do jakby nierzeczywistego świata, pozwoliły przemyśleć i utrwalić wrażenia z KL Stutthofu.

Następnym etapem wycieczki był Malbork. Tam czekał na nas miły pan przewodnik, który włożył wiele wysiłku w omówienie historii i piękna gotyckiej warowni. Zwiedzaliśmy najciekawsze pomieszczenia tego zamku. Wychowankowie z zainteresowaniem zapoznali się z pełną  konfliktów z Rzeczpospolitą oraz Litwą przeszłością Zakonu Krzyżackiego,  jego działalnością gospodarczą na Warmii i Mazurach, której ślady możemy podziwiać do dzisiaj.

Pełni wrażeń oraz nowych wiadomości historycznych dotyczących naszej Ojczyzny wyruszyliśmy w drogę powrotną do Kcyni.